הלבנת כספים (עבירות צווארון לבן)

עבירות כלכליות

עבירות כלכליות (המכונות עבירות צווארון לבן) כוללות, בין היתר, עבירות זיוף, עבירות מחשב, קבלת דבר במרמה, שוחד, הלבנת הון, הפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות מס ועבירות לפי חוק ניירות ערך. המכנה המשותף של עבירות כלכליות אלו הינו שבכולן מבצע העבירה נטל כספים ו/או רכוש ו/או טובות הנאה, בדרכי מרמה, הונאה ו/או זיוף ולרוב תוך הפרת אמונים.

עבירות כלכליות – כבר לא רק עבירות צווארון לבן

חרף השימוש הרווח במינוח "עבירות צווארון לבן" כשם נרדף למושג עבירות כלכליות, כיום מעמדו החברתי והכלכלי של העבריין אינו רלבנטי להגדרת העבירה. למרות זאת, מרבית הנאשמים בביצוע עבירות כלכליות, הינם אנשים נורמטיביים שזוהי היתקלותם הראשונה עם החוק והם אינם בקיאים בנבכי ההליך הפלילי.
לאור זאת, והיות ובשנים האחרונות אנו עדים להחמרה בענישה של מי שהורשע בביצוע עבירות כלכליות, יש חשיבות רבה להיוועצות בעורך דין פלילי בעל ניסיון ומומחיות בתחום. עורך דין בקיא ומנוסה בטיפול בתיקי עבירות כלכליות (עבירות צווארון לבן), יכול למזער את הנזקים שיגרמו לנאשם ולשמו הטוב, ולעיתים אף להביא לזיכויו ולסגירת התיק נגדו.

עבירות כלכליות / עבירות צווארון לבן – חשבוניות פיקטיביות
בשנים האחרונות עלו לכותרות תיקי עבירות כלכליות רבים שעסקו במתן חשבוניות פיקטיביות של חברת קש, שלא עומדת מאחוריהן עסקה אמיתית. זאת במטרה להתחמק מתשלום מיסים על ידי הגדלת שורת ההוצאות ומס התשומות של מקבל החשבונית. טכניקה נוספת, בה משתמשים כאשר כן בוצעה עסקה, הינה הנפקת חשבוניות "זרות" על ידי מנפק שאינו מבצע העסקה. מצב זה מאפשר למקבל החשבונית לנכות מס בגין ההוצאה ואילו מנפיק החשבונית אינו מחויב בתשלום מס עבורה. כמו כן קיימת תופעה של חשבוניות מנופחות שבן מופיע ערך הגבוה משמעותית מסכום העסקה האמיתית.

ברוב המקרים מנפיקי החשבוניות הפיקטיביות לסוגיהן אינם מדווחים לרשויות על הכנסותיהם על מנת להימנע מתשלומי מע"מ ומס הכנסה. במקרים אחרים הם מקזזים את תשומות החשבוניות הפיקטיביות מחברות נוספות שבבעלותם. בנוסף, לא אחת, מקבלים מנפיקי החשבוניות הפיקטיביות "עמלה" ממקבלי החשבוניות. בתי המשפט הדנים בתיקי עבירות כלכליות מחמירים מאד בענישה במקרי חשבוניות פיקטיביות. המדיניות הנהוגה הינה הטלת קנסות גבוהים, השתת מאסרים על תנאי ואף מאסרים בפועל לתקופות ארוכות.

עבירות כלכליות / עבירות צווארון לבן – עבירות שוחד

סוג נפוץ נוסף של עבירות כלכליות הוא עבירת השוחד שייחודה בכך שהיא יכולה להתקיים בין שניים – מקבל השוחד, שהוא עובד ציבור ונותן השוחד. השוחד יכול להינתן בכסף, או בכל טובת הנאה אחרת לרבות אתנן מיני. עבירת השוחד נחשבת לאחת העבירות החמורות וחוק העונשין קובע ענישה של עד 10 שנים ו/או קנס לעובד ציבור שהורשע בקבלת שוחד. נותן השוחד צפוי למאסר של עד 7 שנים.
חשוב להבין שלמרות שלעבירות שוחד יש דימוי של עבירות צווארון לבן המוגבלות לבכירים כחברי כנסת, ראשי עיריות, שרים וראשי ממשלה בלבד, האיסור לקחת שוחד חל על עובדי ציבור בכל הרמות והדרגים, כולל פקידי בנק, סוהרים, מאבטחים ורופאי בית חולים.

אחת הסוגיות המשמעותיות בתיקי עבירות כלכליות העוסקים בשוחד, היא איפה עובר הגבול בין מתנה לגיטימית או צנועה (כדוגמת בקבוק יין) לבין שוחד. התשובה היא שכל הטבה, ללא קשר לערכה ושוויה, אסורה כל עוד היא ניתנת בעד פעולה הקשורה לתפקידו של עובד הציבור וחלקו בקידום ענייניו של נותן המתנה. כך למשל כאשר נותן המתנה מתנה את נתינתה בקידום ענייניו על ידי עובד הציבור או כאשר המתנה ניתנת כהוקרה כללית על טיפול מתמשך או בציפייה לטיפול בעתיד. יחד עם זאת, מותר לתת מתנה לעובד ציבור בנסיבות בהן אין קשר נסיבתי בין מתן המתנה לקידום ענייניו של הנותן. לפיכך, בעת הדיון המשפטי בתיקי עבירות כלכליות, ההחלטה האם ההטבה שניתנה הינה בגדר מתנה או שוחד, נתונה להחלטת בית המשפט, בהתאם לנסיבות המקרה.
עוד חשוב לדעת כי גם עובד ציבור המקבל טובת הנאה מבלי שהתבקש לתת תמורה, עלול להיחשב כלוקח שוחד. זאת מאחר ובקבלת הטובה, הוא שם עצמו במצב בו נוצרה מחויבות שלו לנותן המתנה.

עבירות כלכליות – ייצוג משפטי

ייצוג חשודים ונאשמים בביצוע עבירות כלכליות מחייב ידע רב והיכרות מעמיקה עם מהלכי הרשויות השונות. בנוסף, לכך, במקרים רבים תיקי עבירות כלכליות הם בעלי היקף ראיות נרחב ויש צורך בבחינה יסודית ומעמיקה שלהם. לפיכך היוועצות וייצוג על ידי עורך דין פלילי, בעל מומחיות בייצוג בתיקי עבירות כלכליות, יכולה להביא לשינוי בהתנהלותה של המערכת כלפי הנאשם.

עבירות כלכליות – דוגמאות לתיקים שייצג משרדנו
לאורך השנים, משרדנו התמחה בניהול תיקי עבירות כלכליות (עבירות צווארון לבן) מכל הסוגים: כך למשל לווינו תיק עבירות כלכליות ענק שעסק בחשבוניות פיקטיביות בהיקף של מיליארד ₪ והסתיים בהסדר טיעון מקל של 7.5 שנות מאסר. זאת למרות שהפרקליטות דרשה תחילה נחרצות עונש מעצר דו ספרתי. לפרטים נוספים על התיק לחצו כאן.

בתיק עבירות כלכליות נוסף שייצגנו, הואשם צעיר שסעד את אביו, נכה צה"ל, בהונאה של קבלת שכר במרמה ממשרד הביטחון. לאחר שהצגנו בפני בית המשפט את הסיפור האנושי הקשה שמאחורי התיק, הצלחנו להגיע לידי הסכמה עם הפרקליטות על ענישה מקלה מאוד. לפרטים נוספים על התיק לחצו כאן.

בעוד תיק של עבירות כלכליות שהגיע למשרדנו נקשר שמו של מרשנו לפרשת שוחד ומרמה בגין מכירת קברים כפולים. מרשנו, איש ציבור אשר ביקש להתמודד כחבר במועצת העיר יהוד, נעצר ודבקה בו אות קין על אף שטען שוב ושוב כי מדובר בעלילת שווא. בעקבות הצגת טיעונים ומסמכים להוכחת חפותו, ההודעה על סגירת התיק לא איחרה לבוא ומרשנו חזר להתמודד על התפקיד אותו רצה. לפרטים נוספים על התיק לחצו כאן.

בתיק עבירות כלכליות בו פעלנו במשותף עם עו"ד תומר נוה הואשם מרשנו, בעל צ'יינג' מנתניה, באי דיווח על כספים שהפקיד עבור רשת העוקץ הצרפתי. התיק הסתיים ללא כל מאסר בפועל ועם חילוט כספי נמוך מאוד ממה שנתפס בפועל. לפרטים נוספים על התיק לחצו כאן.

תיק עבירות כלכליות מורכב נוסף שלווינו, עסק בסחר באיברים והלבנת הון. התיק הסתיים תוך מחיקת כל עבירות הסחר באיברים והלבנת ההון ובעונש של מאסר על תנאי בלבד. לקריאת פרטים נוספים על התיק לחצו כאן .

בתיק נוסף של עבירות כלכליות לווינו יו"ר אגודה שיתופית שנטען כנגדו כי לקח שוחד, הלבין הון וקיבל במרמה כספים ואתנן בהיקף של מיליונים. מרשנו עמד איתן וזעק כי הכול פרי סכסוכים פוליטיים ומניעים זרים. לשמחתנו, במהלך אחד שביצענו, בעת הארכת המעצר האחרונה שלו, השתנה האיזון וביהמ"ש, בהחלטה אמיצה, שחרר אותו. גם הערר שהגישה היחידה החוקרת לביהמ"ש המחוזי, כנגד השחרור, נדחה. לקריאת פרטים נוספים על התיק לחצו כאן .

בתיק כלכלי נוסף ייצגנו חברת נסיעות שהואשמה בהונאת ענק של כרטיסי טיסה לאומן, מרמה והלבנת הון. בראיון שנתתי לרדיו טענתי כי מרשי נפל קורבן לעוקץ וכי אין כל בסיס ראייתי לטענות ולשמחתי, לאחר ימים ספורים, מרשי שוחרר, בהסכמת בית המשפט, לביתו. לקריאת פרטים נוספים על התיק לחצו כאן .

לקריאה על תיקי עבירות כלכליות נוספים שייצגנו לחצו כאן

זומנת או נלקחת לחקירה בגין עבירה כלכלית?
הוגש נגדך כתב אישום על ביצוע עבירות צווארון לבן?

הענישה על עבירות כלכליות היא מחמירה
ומומלץ לפנות לייעוץ משפטי מוקדם ככל שניתן.