עבירות סייבר וחוק הגנת פרטיות

עבירות סייבר וחוק הגנת הפרטיות

התפתחות הטכנולוגיה והשימוש באמצעים דיגיטליים הביאו להיווצרותו של תחום פשע חדש -עבירות סייבר ופשעי מחשב, וכן להתרבות העבירות הנוגעות לגישה למידע ולהפרת הפרטיות.
מאחר ועבירות הסייבר מתבצעות במרחב הווירטואלי, חשודים ונאשמים רבים אינם מודעים לכך שמדובר בפשע פלילי, שעלול לגרור עימו ענישה של מאסר בפועל, וכי חשוב מאוד להתייעץ, ללא דיחוי, עם עורך דין סייבר בהיבט הפלילי. 

לתחום עבירות המחשב והסייבר ישנם מאפיינים ייחודיים המצריכים מומחיות מקצועית, ולכן יש חשיבות רבה להיוועצות עם עורך דין עבירות סייבר מנוסה, אשר יוכל לרדת לעומקם של כל ההיבטים שבתיק.  

עבירות על חוק הגנת הפרטיות

חוק הגנת הפרטיות מגדיר את הזכות לפרטיות במדינת ישראל ומבהיר מתי יש פגיעה בזכות זו ובאילו נסיבות מותר להפר אותה.

מה כוללת פגיעה בפרטיות?

עפ"י חוק הפרטיות, הפגיעה בפרטיות כוללת בין היתר: הטרדה, בילוש או התחקות העלולים לגרום למטרד, האזנה האסורה על פי חוק, צילום אדם ברשות היחיד, פרסום תמונתו של אדם בנסיבות העלולות להשפילו או לבזותו, והפרת פרטיות באמצעות רשת האינטרנט.

פגיעה בפרטיות היא עוולה אזרחית, אך כאשר יש לה גם פן פלילי, חשוב להתייעץ עם עורך דין לענייני סייבר ופרטיות, בהיבט הפלילי, שכן הענישה בדין הפלילי עלולה להגיע עד ל-5 שנות מאסר בפועל.  

עבירות סייבר ופשעי מחשב

עבירות הסייבר נחלקות לשני סוגים – עבירות הנעשות דרך המחשב ומוסדרות באמצעות חוק העונשין, ועבירות תקיפה של מחשבים המוסדרות בחוק המחשבים.  

עבירות המתבצעות דרך המחשב, לרבות:

זיוף ושימוש במסמכים מזויפים (לדוגמה: זיוף תעודות באמצעות תוכנות גרפיות), התחזות בכוונה להונות (לדוגמה: ע"י שליחת מייל בשמו של אדם אחר), קבלת דבר במרמה (לדוגמה: זכיה בפרס בעקבות הצגת טענה כוזבת ברשת), הונאה בכרטיסי חיוב (לדוגמה: התחזות באמצעות כרטיס אשראי של אדם אחר), הימורים ברשת (באמצעות תוכנות כמו פוקר, בלאק ג'ק, רולטה וכדומה), איומים וסחיטה באיומים (דרך מייל, צ'אט וכו'), פרסום והצגת תועבה (כדוגמת תכנים פדופילים), גניבת מידע ורכוש, הטרדה מאיימת, הטרדה באמצעות מתקן בזק, ועבירות בטחון המדינה. ​

עבירות סייבר המתבצעות כנגד מחשבים, לרבות:

שיבוש או הפרעה לפעולת המחשב / החומר שבמחשב (לדוגמה: החדרת וירוס, שיבוש קוד או תקיפה שנועדה להשבית את המחשב ע"י יצירת עומס חריג), ייצור והפצת וירוסים, רוגלות, תולעי מחשב ותוכנות פרסומיות – ללא קבלת רשות והסכמה, פריצה או חדירה למחשב ללא רשות בעליו (וכן פריצה לאתרי אינטרנט, לתיבות דוא"ל, ולחשבונות ברשת החברתית), מחיקת חומר המצוי על המחשב, שינוי החומר או הפרעה לשימוש בו, העברה או אחסון של מידע כוזב (לדוגמה הפעלת תוכנה שמטרתה הפקת מידע כוזב), וכן עריכת תוכנה (גם אם לא הייתה בשימוש) באופן שמאפשר לה: לשבש את פעולת המחשב, למחוק ממנו חומר או לשבשו, ליצור או להפיץ מידע כוזב, לחדור למחשב, לבצע האזנת סתר או לפגוע בפרטיות. 

עורך דין סייבר בהיבט הפלילי

רבות מעבירות הסייבר הן עבירות מתוחכמות המצריכות חשיבה, תכנון וביצוע מוקפדים, וכן ידע טכנולוגי. לפיכך, בכל מקרה של חשד או אישום בעבירת סייבר, חשוב להתייעץ עם עורך דין עבירות סייבר, בעל ידע, מומחיות וניסיון בייצוג בעבירות אילו, בהיבט הפלילי.
עורך דין לענייני סייבר, בהיבט הפלילי, חייב להיות בקיא בכל סוגי עבירות הסייבר, להבין לעומק את דרכי פעולתן של מערכות טכנולוגיות מתקדמות, ולהיות מסוגל לבסס קו הגנה אפקטיבי, גם בנוגע לסוגיות שבהן הפסיקה הצעירה עדיין לא התגבשה.    

עורך דין עבירות סייבר ופרטיות – ייצוג במשרדנו

למשרדנו ניסיון רב בייצוג בתיקי עבירות סייבר ובתיקים העוסקים בחוק הפרטיות, לרבות ייצוג בתיקי ענק מורכבים ומתוקשרים:

תיק הטלגראס: במגה תיק זה משרדנו מייצג את אחד המעורבים, המואשם כבעל תפקיד בכיר ברשת הפצת הסמים המכונה "טלגראס". העובדה כי רוב חומר הראיות בתיק החקירה מקורו בסייבר  – חומרים שנלקחו ממחשבים וטלפונים ניידים, וקשורים, ברובם, לפעילות ברשת ה"טלגרם", מעלה טענות רבות באשר לשאלת קבילותן של הראיות. כך לדוגמה, אחת מהטענות שהעלינו עסקה בסמכותה של היחידה החוקרת לעשות שימוש בכוח על מנת לפתוח את מכשיר הטלפון הסלולארי של מרשנו, המוגן בטביעת אצבעו, בשעה שצו בית המשפט התיר לפתור את המכשיר רק בהסכמה או במעבדה, ומחק את ההרשאה לעשות שימוש בכוח סביר.
באין הלכה פסוקה בעניין, הבאנו בפני בית המשפט מאמרים המתנגדים לשימוש בכוח, ובית המשפט הביע תמיכה בעמדתנו, המטילה בספק את קבילותו של חלק מחומר החקירה. נכון לעכשיו, התיק עדיין מתנהל ואנו מייצגים את מרשנו תוך שיתוף פעולה, עם יתר צוות ההגנה הכולל מעל 20 עו"ד נוספים.

תיק עוקץ המנכ"לים – בתיק סייבר סבוך ומתוקשר זה הוגש כנגד מרשנו כתב אישום מסועף הכולל קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הונאה וזיוף. מרשנו הינו בנו של אחד מהנאשמים האחרים בתיק, אשר ביחד עם אדם נוסף, נאשם בכך שבעודם מרצים עונש מאסר בכלא, עקצו עסקים, באמצעות הונאת סייבר מתוחכמת, אותה תפעלו באמצעות שיחות "עקוב אחרי", מתוך תא הטלפון בתאיהם, לטלפונים סלולריים מסוג Pre Paid.
בכתב האישום נטען נגד מרשנו כי סייע לשני הנאשמים להוציא שיחות לבתי עסק שונים, בהן התחזו לבעלי העסק, והורו לעובדים לקנות ולמכור סחורה, ולהעביר לידי שליחיהם, כספים וסחורות.
בתום מו"מ ארוך שניהלנו עם הפרקליטות, הסכימה הפרקליטות למחוק את מרבית האישומים כנגד מרשנו, למעט אישום מינורי יחיד בהחזקת נכס שהושג בפשע, כך שהתיק יסתיים ללא עונש מאסר.  

 

זומנת לחקירה או הוגש נגדך כתב אישום
בגין עבירות סייבר או עבירות על חוק הפרטיות?

הרשעה בעבירות מסוג זה עלולה להוביל לענישה של מאסר בפועל
ומומלץ לפנות לייעוץ של עורך דין סייבר מוקדם ככל שניתן

זומנת לחקירה בעניין עבירות סייבר? הוגש נגדך כתב אישום בגינן?

למשרדנו ניסיון רב בייצוג חשודים ונאשמים בביצועי עבירות סייבר והגנה על הפרטיות