עבירות אלימות במשפחה

עבירות אלימות במשפחה

עבירות אלימות במשפחה נחשבות לעבירות אלימות לכל דבר והן כוללות תקיפה, תקיפה הגורמת חבלה של ממש, פציעה, חבלה חמורה, חבלה בכוונה מחמירה. בכדי ליצור הרתעה, יש נטייה להחמרה בענישה על עבירות אלימות במשפחה.

כך לדוגמא העונש על עבירת תקיפה שנעשתה בתוך המשפחה הינו עד 4 שנות מאסר לעומת ענישה של עד שנתיים מאסר לתקיפה שאינה בתוך המשפחה. בעבירת תקיפה הגורמת חבלה של ממש העונש הינו עד 3 שנות מאסר אולם כאשר העבירה נעשתה כלפי בן/בת הזוג העונש מגיע עד ל-6 שנות מאסר, ובמידה והעבירה נעשתה כלפי קטין העונש הינו עד 7 שנות מאסר. ואילו עבירת חבלה חמורה בתוך המשפחה עלולה להוביל לענישה של עד 10 שנות מאסר לעומת ענישה מקסימאלית של 7 שנות מאסר, לעבירת חבלה חמורה שאינה בתחומי המשפחה.

ייחודיות של תחום עבירות אלימות במשפחה
תחום עבירות אלימות במשפחה נחשב לתחום משפטי מורכב ורגיש ביותר שכן מעורבים בו רגשות רבים ועוצמתיים, סכסוכים ארוכי שנים ולרוב גם פגיעה באנשים נוספים ובפרט בילדים חסרי ישע, אשר יאלצו להתמודד עם השלכות פגיעות אלו שנים גם בהמשך חייהם. כמו כן, בתיקי עבירות אלימות במשפחה אנו עדים פעמים רבות לשינוי בגרסאות נפגעי העבירה, ובהם ילדים ובני / בנות זוג, בעקבות לחץ או איום המופעל כנגדם, על ידי קרוב המשפחה הפוגע.

בשנים האחרונות יש עליה חדה במודעות לנושא עבירות אלימות במשפחה ולצידה גם עליה במודעות לתלונות השווא, השכיחות במיוחד במהלך תהליכי גירושין.

מאפיין נוסף של עבירות אלימות במשפחה הינו נטיית המשטרה והתביעה לבקש להחזיק את הנאשם במעצר עד תום ההליכים. זאת בעקבות ההנחה כי הוא מסוכן לציבור ולמשפחתו. במקרים אלו, נטל ההוכחה כי אינו מהווה סכנה לציבור, מוטל על החשוד, ובית המשפט יקשה על תנאי שחרורו במטרה להימנע, ככל הניתן, מסיכונים.

חשוב לציין כי ההגדרה של עבירות אלימות במשפחה אינה כוללת רק עבירות של אלימות פיזית אלא קשת רחבה של מעשים ובהם איומים, עבירות מין, אלימות מילולית ואלימות כלכלית.

הגנות על נפגעי עבירות אלימות במשפחה
החוק למניעת אלימות במשפחה מעניק מספר הגנות לבני המשפחה שנפגעו או שנמצאים עדיין בסכנת פגיעה. הגנות אלו כוללות, בין היתר, צו הרחקה אשר מוצא ע"י המשטרה או בית המשפט ואוסר על החשוד להיכנס לביתו של הקורבן, להתקרב אליו או ליצור איתו קשר. הגנות נוספות הן צו הגנה, וכן צו למניעת הטרדה מאיימת, המוטל על ידי בית המשפט ותנאיו משתנים בהתאם לנסיבות המקרה.

עבירות אלימות במשפחה – הפן השיקומי
עוד היבט המצביע על הייחודיות של עבירות אלימות במשפחה הינו ההיבט השיקומי המתייחס לנכונותו של הנאשם להחזיר את שלום הבית. כאשר הנאשם מביע חרטה על מעשיו ומבקש מבית המשפט להקל בעונשו זהו המקום בו סנגורו יכול להשפיע באופן ניכר על ההחלטה. זאת על ידי הצגתו באור חיובי המדגיש את אורח חייו הנורמטיבי ועברו הנקי, ומנגד – הצגת ההשלכות הקשות של הטלת עונש המאסר על סיכויי השיקום של המשפחה כולה.

ייצוג נפגעי עבירות אלימות במשפחה
נפגעי עבירות אלימות במשפחה עלולים להימצא במצוקה נפשית גדולה במיוחד. זאת היות וגם לאחר שננקטים הליכים כנגד הפוגע, לעיתים קרובות הם עדיין חשופים להשפעתו המזיקה וישנו חשש גדול להתלונן בפני הרשויות. מסיבה זו מומלץ מאוד להיעזר בשירותי עורך דין פלילי מנוסה אשר ידאג לזכויותיהם של הנפגעים, יעמוד לצידם לכל אורך הדרך ויגיש להם סיוע דיסקרטי ומקצועי.

עבירות אלימות במשפחה – ייצוג במשרדנו
הטיפול בתיקי עבירות אלימות במשפחה נעשה במשרדנו ברגישות מרבית ומתוך הבנה שמעבר לפגיעה הישירה בנפגע האלימות, קיימת גם פגיעה מערכתית בזוגיות וביחסים עם הילדים. בהמשך לכך, אנו תמיד חותרים למצוא את הפתרון היצירתי שיאפשר מחד לתת את הדין ולהרתיע מהישנות המעשים החמורים, ומאידך ימזער את הנזק שיגרם לתא המשפחתי בטווח הרחוק, ויכוון למצב בו הצדדים יצליחו לשקם את עצמם ואת היחסים בניהם.

כמו כן, כמי שמלווים גם חשודים אשר הוגשו נגדם תלונת שווא, אנו מחויבים בראש ובראשונה לטובת מרשנו ובמצבים אלו אנו נלחמים בחירוף נפש על מנת לנקות את שמם ולאפשר להם לשוב לשגרת חייהם.

הותקפת על ידי בן משפחה?
זומנת לחקירה בגין עבירות אלימות במשפחה?