ייעוץ וייצוג בעבירות בטיחות באתרי בנייה

עבירות תכנון ובניה

בשנים האחרונות חלה עליה תלולה במספר מקרי המוות כתוצאה מתאונות עבודה באתרי בנייה, בנסיבות שונות ובהן: נפילות מגובה, קריסת עגורנים, קריסת מבנים ותקרות, קריסת פיגומים, נפילת ציוד ועוד. מקרים אלו, שרבים מהם גם הגיעו לכותרות העיתונים, הובילו לעליה במודעות לחשיבות של הרמת רף הבטיחות באתרי בנייה. בהמשך לכך, נעשו מספר צעדים לצמצום שיעור תאונות העבודה באמצעות הגברת האכיפה ותגבור של אמצעי פיקוח בטיחות באתרי בנייה:

  • בשנת 2018 הוקמה יחידת פל"ס (פועלים ללא סיכון) כמפלג חקירות שתפקידו לחקור תאונות עבודה, במסגרת להב 433, היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית. צוות יחידת פל"ס עובד בשיתוף פעולה עם נציגים ממשרד העבודה ורווחה, ולצד חקירת תאונות עבודה, נוקט גם בצעדי אכיפה נגד אתרי בנייה בהם נמצאו ליקויי בטיחות חמורים.
  • לצד הקמת היחידה ובמטרה ליצור הרתעה, הפרקליטות החמירה את דרישותיה לענישה על עבירות של תאונות עבודה וגרימת מוות ברשלנות. לאור החמרה זו, הנטייה כיום היא לבחון את אחריותם הפלילית הישירה של בעלי תפקידים באתר, גם בתיקי תאונות עבודה וגרימת מוות ברשלנות שבעבר יכלו להיסגר ברמה המנהלית בלבד.
  • בשנת 2019 נכנס לתוקפו חוק עוזרי בטיחות באתרי בנייה שקובע כי בכל אתר שבו מתבצעת בניה של מבנה מעל 7 מטר או בשטח של למעלה מ-1,000 מ"ר, יש למנות עוזר בטיחות שהוכשר לכך.

 

גרימת מוות ברשלנות – ייצוג משפטי

בתיקים פליליים שעניינם חשדות ואישומים של גרימת מוות ברשלנות קיימת מורכבות רבה, בשל הצורך להוכיח כי אכן התקיימה רשלנות וכי קיים קשר סיבתי בין ההתרשלות לתוצאה. מסיבה זו, הייצוג בתיקים אלו, מצריך לצד הבקיאות המשפטית, גם הבנה מקצועית בסוגיות תכנוניות, הנדסיות וטכניות, ובמקרים רבים גם היוועצות עם מומחים.

במקביל, כאמור, גם הענישה על עבירות גרימת מוות ברשלנות, הינה במגמת החמרה, והרשעה עלולה להוביל לעונש מאסר בפועל לצד קנס כספי משמעותי, בנוסף לפגיעה במוניטין והסיכון לאובדן, או התליית רישיון הקבלן, המהנדס או האדריכל.

לפיכך, יש חשיבות קריטית להיוועץ, מוקדם ככל הניתן, עם עורך דין פלילי בעל ניסיון ספציפי בעבירות גרימת מוות ברשלנות ובתאונות עבודה, רצוי כבר בסמוך לקרות האירוע, ובוודאי שעם קבלת זימון לחקירה משטרתית.

כמו כן חשוב להבין כי עבירת גרימת מוות ברשלנות הינה עבירה מסוג "עוון" שאינה מקנה לחשוד זכות שימוע, אולם עורך הדין יכול ליזום בקשה לפרקליטות לקיום שימוע שעשוי למנוע את הגשת כתב האישום.

למשרדנו ניסיון רב בייעוץ ובייצוג חשודים ונאשמים בעבירות גרימת מוות ברשלנות בעקבות תאונות עבודה, הן בייעוץ מקדים לקראת התשאול, גביית העדויות והחקירה המשטרתית הן במהלך החקירה והן לאורך כל ההליכים מול הפרקליטות ובייצוג בכל הערכאות השיפוטיות.

בנוסף, למשרדנו ידע וניסיון רב גם בייצוג בהליכים מנהליים הנוגעים לדיני הבטיחות, לרבות טיפול צווי הפסקת עבודה, קנסות מנהליים, שימוע בפני ערכאות הפיקוח ועוד.

 

ייעוץ ופיקוח בטיחות באתרי בניה

במטרה למנוע מראש תרחישי אסון ובכדי לצמצם את מידת החשיפה המשפטית של מעסיקים ובעלי תפקידים להליכים פליליים בשל גרימת מוות ברשלנות, אנו מלווים באופן צמוד חברות בניה, יזמים, קבלנים ומנהלי עבודה ומעניקים להם ייעוץ מקצועי בתחום של בטיחות באתרי בנייה.

הייעוץ ניתן בשיתוף פעולה צמוד עם מהנדס בטיחות מוסמך בעל ניסיון רב בפיקוח בטיחות באתרי בנייה, ואנו שמים דגש על הטמעה של נורמות עבודה תקניות ואכיפתן באופן קבוע, בכל רמות הארגון, לצד מתן ייעוץ נקודתי ופתרונות לעניינים שוטפים העולים מהשטח.

בהתאם לצורך, הייעוץ יכול לכלול: ביצוע של מבדקי בטיחות וסקר סיכונים מקיף בהיבט ההנדסי, הניהולי והמשפטי, הסקת מסקנות לפעילות מתקנת, הדרכות בנושאי בטיחות לצוות הניהולי, מתן חוות דעת מקצועית על בטיחות סביבת העבודה ומידת העמידה בתקני הבטיחות, פיקוח בטיחות באתרי בנייה, המלצות להתנהלות מול גורמי חוץ וקבלני משנה והכנת תיק בטיחות הכולל תוכנית ארגון בטיחות.

היית מעורב בתאונות עבודה באתר בנייה?
זומנת לחקירה או הוגש נגדך כתב אישום בגין גרימת חבלה או מוות ברשלנות?

מומלץ לפנות לייעוץ משפטי בהקדם
ולמשרדנו ניסיון רב בייצוג וייעוץ בתחום