עבירות צווארון לבן - ידיים אזוקות

תפקידו של עורך דין פלילי כמגן על החברה כולה

במערכת המשפטית האדברסרית הנהוגה בישראל קיימים שני צדדים ושופט שמכריע ביניהם. במשפט הפלילי הצלע האחת של המשולש היא המדינה, על כל משאביה ומערכותיה ומולה ניצב נאשם, האזרח, שלעיתים שייך לאוכלוסייה מוחלשת.

אלת הצדק אוחזת בידה האחת את חרב הצדק, בידה השניה מאזני הצדק לשקול את הטיעונים וכל זאת כאשר עיניה מכוסות. היא איננה עיוורת, אלא שעיניה מכוסות, כדי שלא תראה את הצדדים וכך תוכל לשפוט ביניהם ללא משוא פנים. במשפט הפלילי המדינה פועלת על מנת  להרשיע את הנאשם ולמצות עימו את הדין, בעוד הסניגור פועל על מנת שבית המשפט יראה את הנאשם שעומד מולו במשקפיים הנכונים.

 

תפקידו של עורך דין פלילי

תפקידו של עורך דין פלילי הוא לבחון את התשתית הראייתית עליה מבקשת המדינה לבסס הרשעה ולמצוא ראיה מזכה ו/או להציג טענות ועובדות שיש בנן להקל עם לקוחו על מנת שלא ימוצה עימו הדין וכדי שבית המשפט יקבל תמונה מאוזנת של האירועים שבבסיס כתב האישום. קחו כדוגמא אדם שנעצר בעקבות הפגנה והוגש נגדו כתב אישום על תקיפת שוטר. על פי עובדות כתב האישום, הנאשם תקף שוטר במהלך הפגנה וניסה להתנגד למעצר. אלא שבכתב האישום לא צוין כי השוטר הפעיל כח נגד הנאשם בלי אזהרה.

במצב דברים כזה, יכול להיות שכל מה שאותו נאשם עשה היה להרים את ידיו כדי להתגונן. יש כאן שאלה עובדתית מהותית שצריך להציג בפני בית המשפט שיפסוק על פי דעתו. עורך דין פלילי טוב יציג את התשתית הראייתית המלאה כדי שבית המשפט יוכל להכריע בין הטענות. רק עורך דין פלילי טוב יבטיח שהשופט יבין את המציאות כפי שהיתה ויהיה בפניו המידע, העובדות והראיות המתאימות כדי להכריע.

להעניש את האשמים ולזכות את החפים מפשע

בהליך הפלילי כף המאזניים מטבע הדברים נוטה לטובת הצד שכנגד ולא הנאשם. מערכת אכיפת החוק כגוף  עתיר משאבים וכח עומד כאמור מול האזרח הקטן. מאזן הכוחות כאמור, אינו שיוויוני ולכן חשוב ואף מחוויב המציאות כי אותו אזרח קטן – הנאשם, ילווה ע"י עורך דין פלילי שישמור על זכויותיו ויפעל לקיום הליך הוגן.

כך למשל קיימת זכות בסיסית לכל חשוד הנחקר ע"י רשויות האכיפה, להיוועץ עם עורך דין פלילי. זכות ההיוועצות היא חשובה מעין כמוה וייעוץ נכון של עורך דין פלילי מקצועי, יכול לשנות את פני הדברים, להפוך את הקערה על פיה ולהסיר את החשדות הקיימים מהלקוח אותו הוא מייצג. במקרים מסוימים של תיקים גדולים ניתן להיעזר בשירותו של עורך דין פלילי מפורסם שבהרבה פעמים יודע להתנהל מול המדיה בצורה יותר מנוסה.

לעיתים רבות בחקירה משטרתית האמת העובדתית כפי שרואה אותה החשוד אינה האמת המשפטית וחשוב לקבל ייעוץ משפטי בטרם מוסרים גרסה שעלולה לגרום לנזק בלתי הפיך.